Van Griekse hartelijkheid en spraakverwarring - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Gé Drayer - WaarBenJij.nu Van Griekse hartelijkheid en spraakverwarring - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Gé Drayer - WaarBenJij.nu

Van Griekse hartelijkheid en spraakverwarring

Door: Rinske

Blijf op de hoogte en volg Gé

21 April 2016 | Griekenland, Kastrákion

Dinsdagochtend moesten we alweer afscheid nemen van de lieve dames van het hotel die in de afgelopen dagen zo uitstekend voor ons hadden gezorgd. Een van hen nam bijna in tranen afscheid van ons, en kwam zelfs in de bus nog een keer zeggen dat we een goede reis moesten hebben en toch vooral nog eens terug moesten komen. Hartverwarmend! Er was die ochtend een boottocht voor ons geregeld vanuit een vissersdorpje aan het meer. Daarover was al contact geweest vanuit het reisbureau, had een van de dames van het hotel de dag er voor nog met de bootman alles doorgesproken en hadden we zelfs het telefoonnummer van de man meegekregen, mocht er iets zijn…maar helaas: toen we in het dorpje aankwamen en vroegen naar meneer Nikoz Ietsmetpoulas wist de man van niks. Geen nood, in rap Grieks werden er de nodige bevelen uitgevaardigd en binnen no time werden er twee bootjes klaargemaakt. De boot van Nikoz himself was vrij basisch en we besloten democratisch dat dit dan maar de mannenboot moest worden omdat er in de andere boot wel zachte bankjes waren – veel beter voor het delicate damesgestel ;). We werden op volle kracht het meer opgevaren en zagen weer wondermooie dingen. We stopten even voor een bezoek aan een kapel die uitgehouwen was in de rotsen, en de dapperen onder ons waagden zich aan de klim naar boven – chapeau! Nadat we weer aan wal waren begon de rit naar Kastoria, een prachtig plaatsje aan alweer een meer, waar we een nachtje zouden blijven. Nu is het zo dat ons reisbureau zo hier en daar al een restaurant voor ons heeft besproken voor het avondeten en dat is dan ook al door ons betaald. Dus tegen de avond werd het tijd om dit restaurant te gaan zoeken. Nu struikelen we met regelmaat over de Griekse letters en kan lang niet iedereen hier Engels spreken of verstaan dus er zijn soms wel wat spraakverwarringen. Gelukkig kan Ge redelijk uit de achterstevorenenondersteboven leestekens wijs worden, dus hij werd afgevaardigd om uit de receptioniste van het hotel een soort van routebeschrijving los te krijgen en ja hoor, dat lukte. ’t Was nog wel een eindje klimmen want we moesten dwars over het schiereiland heen en de kortste weg liep omhoog achter ons hotel langs. Nou ja, goed voor de conditie, dus wij op pad. Eenmaal aan de andere kant zagen we iets dat wel een beetje leek op wat er op ons blaadje stond, maar ook Ge aarzelde en toen we binnenkwamen en onze reservering lieten zien bleek dat onze vermoedens juist waren: we zaten helemaal aan de verkeerde kant van het schiereiland – waar we hadden moeten zijn was nog geen 10 minuten lopen van ons hotel! We besloten niet moeilijk te doen: er werden twee taxi’s besteld waar we opgestapeld met 9 man in vertrokken en een paar minuten later voor het juiste adres werden afgezet. De eigenaar van het restaurant had zijn zoon al een paar keer op verkenning uitgestuurd, zo bezorgd was hij over ons. Opluchting alom dus! We hebben de receptioniste van het hotel (die late dienst had) bij terugkomst wel even verteld wat er gebeurd was – ze ging diep door het stof… Woensdagochtend stond de bus weer klaar en ging de reis verder, maar niet nadat we eerst nog een paar prachtige Byzantijnse kerkjes gingen bekijken in het oude deel van Kastoria. Hoe bijzonder is het om fresco’s te zien die dateren uit de 8e eeuw. We hebben nu al zoveel moois en ouds gezien dat we iets uit de 14e eeuw al “ jong” vinden. Wat is dit toch een bijzonder land!

• 21 April 2016 - 19:14

Cisca:

Volgens mij hebben jullie het weer als vanouds goed met elkaar. Fijn om een beetje mee te mogen genieten, hele fijne tijd nog, en blijf schrijven Rinske!!

• 22 April 2016 - 10:07

Wil E.:

Ik ben blij te lezen dat er voor jullie toch nog het nodige te avonturen valt tijdens deze 'luxe' reis (voor jullie doen zeker!). Leuk om hiervan mee te genieten!

• 23 April 2016 - 16:42

Marike:

Wat een heerlijke verhalen weer! Geniet van elkaar en al het moois! Liefs !

• 24 April 2016 - 13:34

Maddie:

Het lijkt me een prachtige reis, weer eens wat anders dan "donker" Afrika!